Świadome budowanie własnej marki. Branding

  |   Marketing, Porady

Brand odnosi się do marki produktu, firmy albo usługi. Co zatem rozumiemy pod pojęciem branding? Są to działania, dzięki którym firma, usługa lub produkt zyskuje pewną markę. Działania takie powodują, że klienci zaczynają kojarzyć i rozpoznawać konkretną firmę, produkt lub właśnie usługę. Zbudowanie odpowiedniej marki pozwala zbudować przewagę nad konkurencyjnymi firmami w czasie.

Stworzenie świadomości marki

Do brandingu zaliczamy całościowe działania, które zmierzają do zbudowania odpowiedniego wizerunku danej marki. Czasami też tym mianem określa się budowanie świadomości marki. Samo przypisanie logo lub nazwy do usługi, produktu lub firmy, to za mało, żeby mówić o brandingu. Świadome budowanie marki jest kluczowe. Jako markę rozumiemy także zestaw charakterystycznych cech, które wyróżniają nas od firm konkurencyjnych. W procesie budowania marki, koniecznie trzeba odpowiedzieć sobie na szereg pytań. Co wyróżnia nasz produkt bądź usługę? W jaki sposób nasz produkt bądź usługa rozwiązuje problem klientów oraz w czym im pomaga. Czy nasz produkt lub usługa oferowane są w optymalnych cenach? Twoja firma działa na pewnym rynku. Wobec musisz zdefiniować grupę docelową. Kim są Twoi klienci? Ile lat mają? Jakie mają wykształcenie? Jaki jest ich średni stan zamożności? Czego najbardziej oni poszukują? To bardzo ważne pytania, które przyczynią się do zbudowania własnej marki.

Właściwe strategie oraz sygnały

Marką nazywamy wszystko to, co klienci kojarzą z Twoją usługą, produktem lub Twoją firmą. Ma to też związek z reputacją. Liczy się postrzeganie Twojej firmy przez konsumentów. Gdy mówimy o marce, mamy na myśli pewne sygnały. Są to działania, jakie podejmuje dana firma, aby usługa lub produkt wyróżniały się na tle konkurencji. Liczy się przecież możliwie jak największa sprzedaż, co przełoży się na zyski dla Twojej firmy w przyszłości. Do sygnałów marki zaliczamy logo oraz opakowanie produktu. Ważne są też działania marketingowe. Są nimi na przykład akcje promocyjne, ale też akcje społeczne oraz charytatywne, które wspiera Twoja firma. Pojęcie brandingu skojarzone jest z procesem tworzenia i wykonania pewnego planu. Od tego planu zależy, jakie będą sygnały marki, aby Twoi klienci myśleli i mówili o produktach, które im oferujesz. Gdy decydujesz się na budowanie strategii dla Twojej marki, musisz mieć świadomość tego, co, kiedy, w jaki sposób i komu masz zamiar zakomunikować i dostarczyć odpowiednie informacje, które są związane z Twoją marką. Istotne jest także to, gdzie masz zamiar się promować. Jest to ważny element strategii marki.

Właściwa komunikacja oraz odpowiednia strategia budowania marki spowoduje, że wzrośnie jej wartość i znaczenie. Jakże to istotne elementy w procesie budowania marki. Liczy się duża wartość marki. Wśród marek o dużej wartości można wymienić na przykład Coca Colę. Dzięki temu, że ta marka jest rozpoznawana na całym świecie, jej produkty mogą być oferowane w wyższych cenach.

Od tego jak klienci postrzegają produkt lub usługę, którą oferujesz, zależy właśnie wartość marki. Gdy mówimy o jakości, może to być sprawa pewnego rodzaju przywiązania się do marki. Chodzi o podejście emocjonalne. Trzeba skupić swoją uwagę na odpowiednim opakowaniu marki oraz dostrzec pewne podejście emocjonalne klientów, którzy kupują w Twojej firmie.

Jak można zdefiniować markę?

Żeby odpowiednio zdefiniować markę, warto odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania. Misja firma – jaka jest? Czym wyróżniają się Twoje usługi bądź produkty? Jakie są ich zalety? W jaki sposób Twoje produkty lub usługi pomagają i rozwiązują problemy Twoich klientów? Co Twoi klienci myślą o Twojej firmie? Jak postrzegają oni produkty lub usługi, które im oferujesz? Jakie cechy ma Twój produkt? Oczywiście tych pytań może być znacznie więcej. Wymieniłem tylko te najważniejsze.

Czym jest rebranding?

Jest to specyficzna sytuacja w brandingu. Polega na wszelkich działaniach związanych z kreowaniem marki i strategii dla danego produktu, usługi lub firmy. Chodzi przede wszystkim o tak zwane “odświeżenie” wizerunku marki. Na przykład zmiana logotypu lub wprowadzenie dodatkowej strategii komunikacji albo też działań, które mają zmierzać do zmiany postrzegania danej usługi, produktu lub firmy. Przykładem jest rebranding marki Lidl. Strategia marketingowa w początkowej fazie stawiała na argumenty niższych cenach od tych, które były w konkurencyjnych marketach. Potem strategia przeszła w fazę oferowania produktów wysokiej jakości. Czasami rebranding jest wymagany, żeby przyciągnąć nowych klientów.

Poniżej przedstawię Ci sytuacje, kiedy powinieneś zdecydować się na rebranding. Zauważyłeś, że konkurowanie cenami przynosi coraz słabsze efekty. Wtedy konieczne jest otoczenie marki nowymi elementami, które spodobają się klientom. Będą oni wtedy częściej korzystać z Twoich produktów lub usług, co przełoży się na lepsze wyniki finansowe Twojej firmy. Innym przykładem jest rozszerzenie zasięgu usługi, produktu lub firmy. Tak zwane zdobycie nowych rynków i nowej grupy klientów. Rebranding powinieneś przeprowadzić również w sytuacji, gdy są problemy z marką Twojej firmy. Na przykład, gdy wystąpi niepożądana kryzysowa sytuacja w firmie i zaczniesz tracić klientów.

Do rebrandingu zaliczamy takie aspekty jak budowa strategii marki (zmiana usługi, produktu), nowe logo Twojej firmy, zmiana w komunikacji wizualnej Twojej firmy. Działania te muszą być odpowiednio zaplanowane. Wszystko musi być przemyślane, żeby nie osiągnąć efektu odmiennego od założonego.

Podsumowanie

Będąc właścicielem swojej firmy, nie tylko zbuduj solidną markę, ale też zadbaj o inne aspekty rozpoznawalności Twojej firmy. O klienta trzeba walczyć każdego dnia. Gdy już go zdobędziesz, musisz dbać o niego, jakby był dla Ciebie najważniejszy.