Rozwój firmy. W jaki sposób zbudować silną markę?

  |   Porady

W tym artykule opowiem Ci o krokach, jakie należy wykonać, aby Twoja firma stała się rozpoznawalna. Jak zbudować silną markę? Jak rozwinąć swój własny biznes.

Gdy decydujesz się na otwarcie własnej firmy, z pewnością masz spore ambicje. Jest to pewnego rodzaju skok na głęboką wodę. Niestety wielu młodych przedsiębiorców nie ma pomysłu na działanie długofalowe. Nie wykonało niezbędnych analiz dotyczących przyszłości firmy oraz jak ja rozwinąć. Takie postępowanie bardzo często kończy się bankructwem firmy i to już w krótkim czasie.

Ile firm bankrutuje i kiedy?

Badania mówią, że prawie 80 procent polskich firm upada już po pierwszym roku działalności. Mowa głównie o małych i średnich firmach. Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że już w trakcie pierwszego roku pada co czwarta firma. Można temu zaradzić. Są pewne sposoby, które sprawią, że Twoja firma nie zbankrutuje, a nawet rozwinie się. A tego przecież oczekujesz.

Czym jest branding oraz jak świadomie budować silną markę?

Jak to może wpływać na prowadzenie biznesu? Słownik branżowy mówi o budowaniu świadomości marki jako o pewnych technikach, które polegają na utrwalaniu oraz kreowaniu umysłów konsumentów. Ważny jest pozytywny wizerunek. Zależy Ci na skutecznej sprzedaży, Twoich usług lub produktów. Istotny jest przekaz reklamy, który musi być spójny oraz skierowany na właściwą grupę docelową. Uprośćmy jedna tę definicję. Marka powinna identyfikować się z postrzeganiem jej przez Twoich klientów. Nie ma znaczenia, czy Twój biznes działania na rynku fryzjerskim, hydraulicznym, finansowym, lub może jest start-upem. Każdy biznes wymaga stworzenia silnej marki. Uważasz, że tak nie jest? Mam dla Ciebie pewien test. Zamień słowo “marka” na “reputacja”. Teraz wydźwięk jest o wiele lepszy i bardziej zrozumiały. Otóż każdy przedsiębiorca musi dbać o swoją reputację i renomę.

Jedną z kluczowych rzeczy, jakie możesz zrobić dla kształtowania swojej, własnej marki jest stworzenie dla niej pewnego klucza. To ćwiczenie sprawi, że podejmowanie decyzji strategicznych stanie się prostsze. Wybierz kierunek, w którym powinna zmierzać Twoja firma. Liczy się wartość dodana Twojego biznesu.

Kroki, według których masz postępować, aby zbudować silną markę

Wartości podstawowe – tak zwany Root Strength

Wymień zalety, dzięki którym Twój biznes stanie się rozpoznawalny na rynku, na którym świadczył swoje usługi lub sprzedajesz produkty. Sporządź ku temu odpowiednią listę korzyści. Ogranicz tę listę do najwyżej pięciu najbardziej kluczowych aspektów. Zapisz najwyżej te najbardziej istotne, a poniżej mniej ważne. Opisane powinny zostać nie tylko cechy marki, ale również Twoje dotychczasowe osiągnięcia. Pozycjonowanie wizerunku jest bardzo ważnym procesem.

W jakim otoczeniu biznesowym działa Twoja firma. Czym jest konkurencja?

Gdy wpisz swoje wartości, na pierwszym miejscu umieść mapę pozycjonowania marki Twojej firmy. Przeanalizuje konkurencyjne marki. Następnie stwórz listę wszystkich firm, usług, które one świadczą oraz produktów oferowanych przez te firmy. Zastanów się, co powinieneś brać pod uwagę, aby klienci skorzystali akurat z usług lub produktów Twojej firmy.

Do jakiej grupy docelowej chcesz trafić?

Przygotuj krótki opis klientów, do których kierujesz swoją ofertę. Wypisz nie tylko dane demograficzne, ale także te, ocenianie pod względem wartości. Definiowania grupy docelowej nauczysz się z dalszego wpisu. To ważne, aby wiedzieć, kim są Twoi klienci, jakie mają oczekiwania, czego pragną, co jest dla nich najważniejsze. Gdy poznasz grupę docelową i dopasujesz Twój biznes do ich potrzeb, wtedy możesz zacierać ręce. Zauważysz nie tylko zadowolonych klientów, ale także odnotujesz wzrost dochodów Twojego przedsiębiorstwa.

Konsumencki insight. Co to jest?

Pojęcie to oznacza potrzeby grupy docelowej. Musisz wiedzieć, jakie problemy oni mają i jak je rozwiązać? Odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego Twoi klienci odwiedzają firmową stronę internetową, lecz nie dokonują zakupów, na których Ci najbardziej zależy. Co sprawia, że gdy widzą opis produktu na stronie internetowej, mówią stanowczo “NIE!” dla tego zakupu?

Benefity. Co trzeba o nich wiedzieć?

Wypisz na swojej liście, jakie produkty lub usługi dostarczać Swoim klientom. Jakie korzyści są związane z tymi usługami bądź produktami. Korzyści mogą być fizyczne, psychologiczne lub praktyczne. Klienci, gdy decydują się na zakup produktu, chcą poczuć pewna korzyść. Wobec tego porównują ofertę firm konkurencyjnych i podejmują decyzje o zakupie w wybranej przez nich firmie.

Co wyróżnia Twój biznes na tle konkurencji?

Musisz zadać sobie pytanie: czym różni się Twoja firma od konkurencyjnych? Możesz to zrobić na zasadzie dokończenia zdania: “Moja marka posiada, realizuje, ma, wykonuj…”. To pomoże określić Twój biznes.

Osobowość, przekonania, wartości, jakie cechują Twoja firmę

Wymień od czterech do sześciu cech osobowości, jakie posiada a Twoja marka. Marki, które cechują się osobowości oraz wartością mocniej wpływają na klientów i ich odczucia Są również bardziej interesujące dla klientów.

Tym akcentem doszliśmy do końca artykuły, który ma Ci nakreślić zasady, jakie powinieneś stosować, aby zbudować silną markę. Ważna jest świadomość, że to, co robisz, ma sens. Że chcesz zrobić coś dobrego i korzystnego dla Twoich klientów. Chcesz pomóc rozwiązać ich problemy. Chcesz, żeby Twoi klienci utożsamiali się z Twoją marką. Mam nadzieję, że w tym wpisie znalazłeś odpowiedzi na nurtujące Ciebie od dłuższego czasu pytania, które dotyczą kreacji i promowania własnej marki – gdy jesteś nowym przedsiębiorcą, również tworzenia marki od zera. Gdy zastosujesz wyżej wymienione polecenia, możesz być pewien, że Twoja marka korzystnie wpłynie na wyniki finansowe Twojego przedsiębiorstwa. O to właśnie chodzi. Chcesz być szefem prężnie działającej firmy. Życzę Ci wielu sukcesów.